ادبیات فارسی *_*

آشنایی با زبان فارسی...:)

ادبیات فارسی *_*

آشنایی با زبان فارسی...:)

۲۵ اسفند ۹۵ ، ۲۰:۴۸

آشنایی با زبان های فارسی

فارسی زبانیست که امروزه مردم ایران و افقانستان و تاجیکستان و قسمتی از هند و ترکمنستان و قفقاز و بین النهرین بدان سخن میگویند و نامه مینویسند و شعر میسرایند.

تاریخ زبان ایران تا هفتصد سال قبل از میلاد مسیح  روشن و در دست است. زبان فارسی امروز مرکب از چند زبان قدیمی است که اساس و ریشه ی آن را تشکیل میدهند. این زبان ها عبارتند از:

1_فارسی باستان:زبانی بوده است که در دوره سلطنت هخامنشیان در کشور پارس بدان سخن میگفته اند.این همان زبانی است که بر سنگ های بیستون و الوند و تخت جمشید و جاهای دیگر کنده شده است.خطی که این زبان بدان نوشته میشد چون الفبایش شبیه به میخ بوده خط میخی خوانده میشود.

2_فارسی میانه:که آن را از زبان های پهلوی نیز میخوانند،نام زبانی است که در دوره اشکانیان معمول بوده و مردم پنج کشور:ری،اصفحان،همدان،ماه نهاوند و اذربایجان بدان صحبت میکردند.این زبان به دو نوع:پهلوی اشکانی و پهلوی ساسانی تقسیم میشده است.خطی هم که زبان پهلوی با ان نوشته میشده به خط پهلوی موسوم است.

3_فارسی دری:زبانی است که در دوره سلسله ی ساسانی در خراسان و مشرق و همچنین مدائن (پایتخت کشور) معمول بوده و همان زبانی است که بعد از اسلام،شاعرانی مانند: رودکی،فردوسی،عنصری و فرخی بدان شعر سروده اند.

این زبان بعد هاپس از حمله ی اعراب و مغول به ایران با زبانهای عربی،مغول و ترکی آمیخته شده و به صورت فارسی امروزی در امده است.خطی که زبان دری و فارسی امروزی ایران با ان نوشته میشود خط عربی است


موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۵/۱۲/۲۵
آنیتا زارع

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی